------------------------------------------------------------- spotkanie1
CELE, STANDARDY, KOMPETENCJE
Rozwój kompetencji jako cel kształcenia
Orientacja na cele nauczania i rozwój kompetencji
Ustalanie i formułowanie celów nauczania
Standardy kształcenia
Treści kształcenia
[ocena zajęć]
------------------------------------------------------------- spotkanie2
METODY NAUCZANIA W KSZTAŁCENIU
Pojęcie i klasyfikacja metod nauczania
Koncepcje lekcji
Nauka i nauczanie zorientowane na działanie
Sytuowane nauczanie i uczenie się
Nauczanie i uczenie się przykładowe
Nauczanie zorientowane na rozwiązywanie problemów i zadań.
Metody prowadzenia lekcji w ścisłym znaczeniu
[ocena zajęć]
------------------------------------------------------------- spotkanie3
OCENIANIE WYNIKÓW I OSIĄGNIĘĆ W NAUCE
Cechy pedagogicznego pojęcia wyników w nauce
Funkcje oceniania osiągnięć w nauce
Formy oceniania osiągnięć w nauce
Oceny i wyniki w nauce: problemy w ocenie uczniów
[ocena zajęć]
------------------------------------------------------------- spotkanie4
WYBRANE METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
Metoda: Mind - Mapping (mapowanie myśli)
Brainstorming (burza mózgów)
Metoda: zapytanie z kart.
Metoda: zapytanie punktowe
Metoda: clustering (grupowanie)
Metoda: dyskusja plakatowa (metaplan)
[ocena zajęć]
Celem tego spotkania jest, abyś po jego zakończeniu była / był w stanie:
Rozróżnić metody w ścisłym i szerszym znaczeniu
Opisać według typowych cech metody i techniki
Potrafić wybrać metodę ze względu na cel i charakter treści; ocenić zastosowanie metody ze względu na jej znaczenie dla nauczania
###################################################################
Metoda prowadzenia lekcji służy nauczycielowi nie tylko dla przekazywania wiedzy, lecz także uczniom do jej przyswajania (musimy dostrzegać różnice pomiędzy metodami nauczania i uczenia się).
Metody prowadzenia lekcji nie służą tylko przekazywaniu umiejętności, mają one również działanie wychowawcze.
Metody prowadzenia lekcji zawierają zarówno aspekty rzeczowe jak i psychologiczne (aspekty rzeczowe tu: treść równocześnie określa metodę. Psychologiczne: metody są zależne od psychologicznego rozwoju uczących się).
Metody prowadzenia lekcji mają wewnętrzną i zewnętrzną stronę (zewnętrzną stronę można obserwować: forma społeczna np. nauka z partnerem i podstawowa forma metodyczna np. przedstawianie - strona wewnętrzna może być tylko wydedukowana: droga logiczna np. indukcja lub funkcja dydaktyczna np. utrwalenie).
Metody prowadzenia lekcji zawieraj ą zarówno aspekty obiektywne, jak i subiektywne (obiektywne: cel wyznacza metody - subiektywne: każdy nauczyciel ma swój osobisty styl nauczania).

W obrębie płaszczyzny osiągnięcie celu podkreśla się stosowanie metody jako środka do osiągnięcia celu lekcji lub też celu nauczania. Płaszczyzna konfrontacji z materiałem, to stosowanie metody prowadzenia lekcji jako łącznika między uczącym się a nauczanym materiałem. Natomiast płaszczyzna pomoc w nauce stawia uczącego się w centrum zainteresowania i ustala metodę jako stworzenie dobrych warunków do nauki. W końcu płaszczyzna ujęcie w ramy uwzględnia wytyczne instytucjonalne szkoły przy organizacji procesów nauczania - uczenia się.
Rys. Płaszczyzny metody prowadzenia lekcji
Jeśli ujmiemy koncepcje lekcji jako ogólną orientację na temat działań dydaktyczno - metodycznych, jako całościowe plany (koncepcje, projekty) organizacji lekcji, to musimy przyjąć, iż w ramach jednej sekwencji lekcyjnej zastosowanie znajdują różne koncepcje (wzajemnie się uzupełniające). Dlatego też nie można ich zawsze od siebie jasno odróżnić. W literaturze niemieckiej typowe koncepcje lekcji określa się następująco:
Nauczanie i uczenie się zorientowane na działanie
Nauczanie i uczenie się usytuowane
Nauczanie i uczenie się przykładowe
Nauczanie i uczenie się zorientowane na rozwiązywanie problemów
Nauczanie i uczenie się genetyczne
Nauczanie i uczenie się praktyczne